Met de vlam in de pijp
20 december 2011Veel van mijn partijgenoten worden al opgewonden bij de gedachte dat ze op de snelweg 130 kilometer mogen rijden. Het verhogen van de maximum snelheid is een van de weinige vormen van overheidsingrijpen die hun enthousiaste steun heeft. Super vertolker van dit blije gevoel is het VVD- Kamerlid Charlie Aptroot. Je ziet dat hij droomt van scheurende bolides, smeulend asfalt en vlammen in de uitlaat.
Aptroot keek dan ook oprecht beteuterd toen zijn coalitiegenoot CDA het feest verstoorde door niet akkoord te gaan met het drastisch uitbreiden van het aantal snelwegen waarop 130 km mag worden gereden.
Het CDA en de oppositiepartijen zijn van mening dat er eerst gedegen studie moet worden gedaan naar de gevolgen van het verhogen van de maximum snelheid voor de verkeersveiligheid en het milieu. Ook vindt het CDA dat in deze tijd waarin de overheid ieder kwartje drie keer moet omkeren, geen extra miljoenen mogen worden uitgegeven om het harder rijden op de snelwegen mogelijk te maken.
Een verstandige opstelling van het jonge Friese CDA- Kamerlid Sander de Rouwe. Het is vooral onbegrijpelijk dat minister Schultz van Hagen het aantal wegen waarop harder mag worden gereden wilde verhogen, terwijl vaststaat dat hierdoor meer verkeersslachtoffers zullen vallen. In een later stadium wilde de minister pas maatregelen nemen om dit hogere aantal doden en gewonden te beperken.
Het kabinet zou er goed aan doen nog eens diepgaand na te denken over het hele plan om het aantal 130 km wegen uit te breiden. Een onafhankelijk onderzoek naar de gevolgen van het 130 km rijden op plekken waar dat sinds enige tijd al is toegestaan is noodzakelijk.
Ik gun mijn partijgenoten hun blije "Free-ridersgevoel" en Charlie Aptroot zijn dromen, maar verkeersveiligheid, een gezond leefmilieu en het verantwoord omgaan met belastinggeld zijn belangrijker.